Gå til hovedindhold

Data-konkurrence for branchefolk

For at sætte turbo på brugen af offentlige data, lavede Virk Data i foråret 2014 en konkurrence for virksomheder.

Case Competition var en konkurrence, hvor myndigheder, virksomheder og it-leverandører i partnerskab fik mulighed for at udvikle prototyper på apps, som bringer de store mængder af frie offentlige data bedre i spil. Ideen bag konkurrencen var, at data  skal være med til at skabe vækst og værdi ude i de enkelte virksomheder.

Tre meget forskellige produkter fra tre meget forskellige virksomheder løb med sejren. Fælles for dem er, at de bringer offentlige data i spil, så det bliver lettere at drive virksomhed i Danmark.

Fang solen med telefonen

Vend telefonen op mod solen og find ud af, hvor det bedst kan betale sig at opstille dit solenergianlæg. Denne app fra Nicolas Rought, kaldet Suncatching, vandt som den løsning, der bedst nytænker brug af offentlige data. Begrundelsen lød, at løsningen giver et innovativt og praktisk bud på hjælp til både slutbrugere og leverandører. Samtidig illustrerer produktet, at vejen fra skoleteori til praksis ikke behøver at være lang. Udvikleren Nicholas Rought er nemlig endnu ikke dimitteret fra IT-Universitetet i København.

Bagerens børn kan bruge Bisbase

I kategorien bedste gratis løsning vandt virksomheden Bisbase. Med deres løsning kan en virksomhedsledere med et klik – og ganske gratis - få en analyse af egen virksomheds styrker og svagheder. Løsningen vandt bl.a. fordi, den er teknisk flot, tilbyder analyser på en ny måde og giver input til et væsentligt behov: kreditvurdering. Og så er løsningen så brugervenlig, at selv bagerens små børn vil kunne anvende den og få indsigt i f.eks. konkurrencen i lokalområdet, som det hed i begrundelsen.

20 års arbejde blev til guld

I kategorien bedste løsning til små og mellemstore virksomheder vandt virksomheden Gilling med løsningen Masterdata. Løsningen gør det muligt at finde ud af, hvem der efterspørger et produkt. På den måde kan man målrette markedsføringen. Løsningen vandt, fordi den inddrager mange datasæt og har gode visioner, der kan være med til at modne små og mellemstore virksomheder. Gilling har arbejdet på denne løsning i 20 år. Den giver bl.a. giver de små virksomheder en indsigt i markedet, som før har været forbeholdt de store spillere.

Flere events på vej

Case competion var en stor succes, der gav god inspirtation til hele branchen. Virk Data vil derfor fortsætte med en række events, der bringer data i spil. I efteråret 2014 søsætter vi en række hackathons, hvor virksomheder kan være med til at udvikle nye forretninger og koncepter baseret på data. 

 

Print Facebook LinkedIn Twitter Mail Facebook LinkedIn Twitter Mail Hvis du deler indholdet, vil udbyderen af servicen sætte en eller flere cookies på din computer.